Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Forskare 30%, tillsvidare

Den nya institutionen för marina vetenskaper är en tvärvetenskaplig akademisk miljö som inkluderar biologi, kemi, oceanografi, geologi och kulturvård.

Vår utbildning och forskning sträcker sig från vattencirkulationen under polarisen till biogeokemiska flöden i djuphavet, och från grunda sjögräsängar till djupa rev av kallvattenkorall. I dessa miljöer studerar vi olika nivåer av biologisk organisation från gener, individer och populationer, till samhällen och ekosystem; omsättning och cirkulation av kemiska substanser; vattenutbyte; och sedimenten som miljöarkiv. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi och systematik, och kombinerar dessa områden för att förstå konsekvenserna av naturliga och antropogena förändringar i miljön. Institutionen ansvarar för kandidat- och masterprogrammen i marina vetenskaper, men våra lärare undervisar också på andra program vid den naturvetenskapliga fakulteten. Institutionen har sin hemvist på huvudcampus i Göteborg och vid de två marina forskningsstationerna på Tjärnö och Kristineberg (www.marine.gu.se).

Arbetsuppgifter

Arbetet består i att utvärdera data, göra statistiska analyser och medverka till skrivandet av vetenskapliga artiklar baserade på befintliga data som insamlats under forskningsexpeditioner i egentliga Östersjön, Bottniska viken, Finska Viken och i kustnära delar av Skagerrak. Undersökningarna syftar till att ge ökad förståelse för hur närsaltsomsättningen (N, P och Si) i dessa havsområdens bottensediment regleras av biologiska, kemiska och fysikaliska faktorer.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och omfattar 30% av heltid.

Kvalifikationer

Doktorsexamen, som måste ha avlagts tidigast 2014-09-01, i marin ekologi, marin kemi eller motsvarande är ett krav. Det krävs även mycket goda färdigheter i att skriva vetenskapliga texter på engelska. Den sökande ska ha haft en ledande roll i för ämnet relevanta studier, exempelvis bentisk biogeokemi i kust- och öppet hav-miljöer, som publicerats i internationella vetenskapliga tidskrifter med peer-review. Den sökande bör ha dokumenterad erfarenhet av bentiska landare samt av närsaltsspeciering och makrofauna i marina sediment. Kunskaper kring hur bentiska närsaltsflöden påverkas av bottenfauna och redoxförhållanden är mycket meriterande. Stor vikt under urvalsprocessen läggs vid personlig lämplighet.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Prefekt Per Hall, per.hall@marine.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23